S Lucií Harmáčkovou o aplikaci Sciobot

Umělá inteligence je jedním z nejskloňovanějších pojmů v dnešní době a je otázka, do jaké míry dostojí všem očekáváním...

Autor: Matty Čechovských
Rubrika:
Datum publikace: 05.12.2024 | Ročník 10

Lucie Harmáčková

Pracuje ve společnosti Scio na projektech pro základní a střední školy. Zabývá se zapojením AI do vzdělávání a podílí se na rozvoji AI aplikace ScioBot, která pomáhá vyučujícím s přípravou na výuku.

Rozhovor

  1. Jak vnímáte současný a případně i budoucí přínos AI ve vzdělávání?

    Umělá inteligence je jedním z nejskloňovanějších pojmů v dnešní době a je otázka, do jaké míry dostojí všem očekáváním, která se s ní pojí. Její potenciál proměnit vzdělávání je ale nesporný, ať už se jedná o personalizaci výuky, snížení administrativy nebo zlepšení inkluze a zpřístupnění vzdělávání studentům s hendikepem, geografickou nebo jazykovou bariérou.

    Naším cílem ve Scio je pomáhat vyučujícím zapojit AI do vzdělávání, protože věříme, že pedagogům usnadní jejich práci. Z toho důvodu vyvíjíme aplikaci ScioBot a také vytváříme web UcimsAI.cz, kde najdete nejen řadu praktických tipů a návodů, ale také zamyšlení právě nad budoucností AI ve vzdělávání.

  2. Jak dlouho trvaly práce na aplikaci Sciobot, než mohla být spuštěna k užívání?

    Aplikaci ScioBot vyvíjíme ve společnosti Scio od léta 2023. Na podzim 2023 jsme spustili první verzi aplikace a od té doby ji neustále vylepšujeme. Máme za sebou tedy více než rok intenzivního vývoje a před sebou seznam nápadů, jak ScioBot posunout ještě dál. Nic z toho by nebylo možné bez skvělého týmu programátorů a desítek učitelek a učitelů, kteří nám s vývojem aplikace pomáhají.

  3. Můžete v krátkosti popsat aplikaci Sciobot a komu je určená?

    ScioBot generuje kompletní přípravy na jakýkoliv předmět. Stačí zadat téma a ročník, ScioBot vytvoří jasně definované cíle, zajímavý obsah hodiny, aktivity pro žáky a přidá řadu inspirativních zdrojů. Materiály je možné dále upravovat nebo stáhnout a vytisknout. Díky generativní umělé inteligenci je vše hotové do tří minut.

    Původním záměrem bylo, aby ScioBot vytvářel přípravy pro vyučující na základních a středních školách. Postupně jsme ale rozšířili cílovou skupinu také o knihovny a vysoké školy. Těší nás, že ScioBot využívá více než 2300 vzdělávacích institucí napříč Českou republikou, a velkou radost nám dělá také pozitivní zpětná vazba, kterou od nich dostáváme.

  4. Mohou tedy aplikaci využít i knihovny, jakožto poskytovatelé neformálního vzdělávání?

    Určitě, ScioBot je pro každého, kdo si vytváří materiály pro práci s žáky. Jakákoliv knihovna se může registrovat pod svým IČO a získá zdarma neomezený počet příprav pro své zaměstnankyně a zaměstnance. Jsme rádi, že knihovny mají o využívání ScioBotu zájem a že jim pomáhá s přípravami na lekce.

  5. Je něco, čím se Sciobot odlišuje od jiných aplikací využívajících AI?
    Nejpodstatnější rozdíl je v tom, že aplikaci vyvíjíme na míru českému vzdělávacímu prostředí. Výhodou ScioBotu oproti AI chatbotům je, že stačí zadat téma a ročník, nemusíte řešit psaní a ladění promptů. Přípravy jsou také kompletní, co se týče metodiky, obsahu a aktivit pro žáky, a mají jasnou strukturu podle modelu E-U-R. ScioBot navíc pracuje jen s osvědčenými aktivitami pro žáky.

  6. Odkud aplikace čerpá zdroje k vytváření metodických materiálů?

    ScioBot vytváří přípravy pomocí generativní umělé inteligence. Při vývoji vycházíme z rámcových vzdělávacích programů, pedagogického know-how a testování s desítkami vyučujících. 

  7. Lze do aplikace nahrát i vlastní soubory, ze kterých by následně čerpala informace pro vytvoření konkrétní metodiky? (Např. pro hodinu literatury potřebuje pedagog práci s konkrétní kapitolou z knihy)

    V tuto chvíli nahrávat vlastní soubory nejde, ale jedná se o funkci, kterou plánujeme do ScioBotu přidat.

  8. Jsou nějaká témata nebo okruh témat, která Sciobot nezvládne zpracovat?

    Naším cílem je, aby byl ScioBot silný ve všech tématech pro všechny typy škol, a postupně se nám to daří. Lehce slabší je ScioBot v oborových předmětech, kde je dostupné pouze minimum literatury. Velmi nám v tomto ohledu pomáhá, když uživatelé přípravu ohodnotí pomocí krátkého dotazníku v aplikaci. 

  9. Jak si představujete ideální budoucnost a funkce této aplikace, a její využívání ze strany uživatelů?

    V hekticky měnícím se světě umělé inteligence je náročné plánovat na delší dobu.🙂 V blízké budoucnosti plánujeme přidat pracovní listy pro žáky a také možnost nahrát vlastní dokumenty. Dále chceme ScioBot vylepšovat a budeme rádi, pokud bude šetřit čas a přinášet inspiraci co nejvíce vyučujícím, knihovníkům a knihovnicím.