Proč bychom měli mít Databanku vzdělávacích programů?

Každý z nás má jedinečný přístup k tvorbě metodik k lekcím...

Autor: Pavlína Lišovská
Rubrika:
Datum publikace: 25.09.2024 | Ročník 10

Věřím, že každý z knihovníků, který je zapojen do elektronické e-mailové konference Andersen, se někdy na této platformě setkal s tím, že kolegové z jiných knihoven poptávali, zda někdo nemá zpracovanou lekci na nějaké téma, nebo nápady, jak uchopit práci s konkrétním žánrem či knihou, autorem… A dlouho chybělo místo, kam by člověk mohl pro takovou inspiraci jít.

Jelikož každý z nás je jedinečný, má i jedinečný přístup k tvorbě metodik k lekcím – někdo si je netvoří papírově vůbec, někdo si napíše osnovu na lístek, někdo je tvoří kompletně na papír/v počítači. Pro vzájemné sdílení dobré praxe je samozřejmě nejvhodnější ta poslední varianta. Ovšem za podmínky, že lekce bude popsána srozumitelně, věcně, což není právě jednoduchá disciplína. Málokomu se pak chce do sepisování něčeho, co zvládá bravurně realizovat, ale je těžší vše přenositelně popsat.

V roce 2013 vznikla první verze Databanky vzdělávacích knihovnických programů. Zpočátku byl obrovský zájem o přístup do ní a o získání zde uložených programů. Bohužel však ztroskotala práce autorů zejména na administrativě spojené s ošetřením autorských práv a s nároky na kvalitu a zpracování výsledných lekcí a zároveň nebylo motivační se do tvorby vkládaných programů zapojit – neplynuly z této činnosti navíc žádné výrazné benefity krom podpory knihovnické komunity, což je velmi bohulibé. Databanka postupně přestala být plněna, ale zájem o ni byl stále, jen už nenabízela nic novějšího, až nakonec došlo k jejímu uzavření a snaze o reorganizaci. Řešilo se, zda by uživatelé měli stále zájem o využívání Databanky a i o vkládání svých autorských lekcí za podmínky, že by došlo k úpravám administrativní části práce, proškolení vkladatelů a dalším typům podpory. A odpověď byla jednoznačné ano.

Proto Knihovna Jiřího Mahena v Brně (dále KJM) v letošním roce podala žádost do VISK1, kde byl následně podpořen projekt Rozvoj spolupráce knihoven a škol, v jehož rámci je Databanka vzdělávacích knihovnických programů obnovována. Na webu KJM je připraven prostor úložiště, který vypadá a funguje jako knihovnický katalog. V době dopisování tohoto článku jsou připravovány finální verze první sady lekcí, jež byly vybrány jako reprezentativní a vhodné pro vložení  z původní Databanky, dále byly osloveny další knihovnické projekty, které rovněž přispěly částí zde pro začátek uložených lekcí - jedná se o projekty a metodiky vztažené k Bookstartu či vybrané soutěžní lekce z knihovnické přehlídky OKnA, popř. lekce z časopisu Čtenář, které zde budou uživatelům z řad knihovníků k dispozici ke stažení a postupně budou vkládány další, tohle je jen začátek.

V rámci projektu po celý rok probíhala celá řada aktivit, jež měla vést k jedinému cíli – podpořit a motivovat učící knihovníky z knihoven pro děti a mládež ve snaze a potřebě připravovat spolu s hlavním projektovým týmem kvalitní vzdělávací lekce pro školy.

Proběhly výjezdní semináře Databanka: Jak tvořit vzdělávací lekce pro školy v několika krajích, kde nám prostory svých knihoven dali k dispozici pro realizaci vzdělávacího celodenního semináře v Kutné Hoře, Českých Budějovicích a v Liberci, za což jim patří velký dík. Z důvodu hrozících nebezpečných záplav byl zrušen seminář v Olomouci, ale bude v průběhu podzimu nahrazen webinářem ve stejném rozsahu i identického obsahu. Dále je připravena k vydání Příručka pro učící knihovníky, která knihovníkům  rámcově osvětlí základy týkající se naší profese, specifických osobnostních a profesních nároků na učící knihovníky a zároveň podrobně rozebere české kurikulární dokumenty – Rámcové vzdělávací programy, jejich dílčí část, s nimiž je potřebné při tvorbě lekcí pracovat. Vysvětlí důležitost toho, proč by knihovníci měli umět využívat tyto dokumenty při tvorbě lekcí a mluvit tak jazykem škol. V příručce je i podrobný manuál na zpracování lekce a popisy a ukázky práce s vybranými metodami kritického myšlení, jež je možné na knihovnických lekcích využít.

A nejdůležitější část celého projektu? Tvorba zbrusu nových knihovnických lekcí a metodik k nim. Z řad absolventů zmíněného vzdělávacího semináře a zástupců většiny Regionů SKIP se této aktivity zhostí letos na podzim 20 autorů, kteří vytváří programy na zvolená projektová témata, jež byla vybrána mj. i na základě ankety, která se objevila ve dvojčísle Impulsů, kde vychází tento článek. A dále byla akcentována ta témata, u nichž víme, že je školy poptávají či která zažívají v současné době renesanci nebo se jedná o problematiky, jež knihovny ovládají. Objeví se zde nové lekce např. na téma sport, mediální výchova, poezie, lidská práva, ekologie, finanční gramotnost, mezilidské vztahy, komiks manga, práce s umělou inteligencí a mnohé další, vše v originálních pojetích. Nových programů vzniklých a finančně podpořených bude v tomto roce celkem 20, z toho vždy 5 pro každou cílovou skupinu (MŠ, 1. i 2. stupeň ZŠ a SŠ). Tyto lekce nepůjdou do Databanky bez ověření, naopak budou do celého procesu zapojeni i pedagogové, kteří přijdou se svými třídami na ověřování do knihovny, kde si celou lekci prožijí a následně pro projektový tým vypracují zpětnou vazbu, s níž bude možné dále pracovat a lekci před vložením ještě více vylepšit.

Pro další rok bychom rádi pokračovali v započaté činnosti, podpořili a proškolili další knihovníky, proto hledáme mezi již proškolenými účastníky ty, kteří by se přidali k současnému databankovému týmu a pomáhali školit ve svých regionech.

Věřím, že Databanka bude užitečná pro nás všechny, že bude zdrojem tolik potřebné inspirace. Někdy je potřeba získat jen prvotní podněty k vlastnímu zpracování tématu. A to nás stoprocentně díky Databance již brzy čeká – vše na jednom místě, pestrá témata, originální zpracování všech materiálů.

Vyhlížejte v Týdnu knihoven informace o spuštění Databanky, již se to blíží.