O podmínkách práce knihovníků pro děti a mládež
Lidé pracující v odděleních pro děti a mládež jsou většinou velmi renesanční a kreativní...
Knihovnice a knihovníci pracující v odděleních pro děti a mládež jsou většinou velmi renesanční a kreativní lidé.
Během studií jsem navštěvovala různá dětská oddělení jako čtenář, následně i jako výpomoc v rámci školní praxe a dobrovolnické činnosti. Po absolvování magisterského studia jsem měla štěstí a stala jsem se součástí kolektivu knihovníků v Oddělení pro děti a mládež Knihovny města Ostravy. Díky práci na oddělení, navštěvování různých školení a také spolupráci na projektu S knížkou do života / Bookstart se často osobně nebo v online prostředí potkávám s kolegyněmi a kolegy pracujícími v knihovnách s dětmi a mládeží a stále se tak utvrzuji v přesvědčení, že je to krásná a velmi pestrá práce plná výzev.
V České republice se těšíme velmi rozsáhlé síti knihoven, kde veřejné knihovny hrají důležitou roli v oblasti čtenářské gramotnosti a komunitního života.
Někomu se to tak nemusí zdát, ale průkazka do knihovny je velký vklad do budoucnosti dítěte a aktivní rodič ji může dítěti pořídit s mírnou nadsázkou v podstatě v den narození. Zahraniční výzkumy dokazují, že děti, kterým se od dětství četlo a které ideálně navštěvovaly i knihovnu, lépe pracují s informacemi a většinou mají i lepší školní výsledky. Čtení a návštěvy knihoven tak poskytují rodině mnoho benefitů – společně strávený čas, rozvoj slovní zásoby i fantazie, lepší vnímání mluveného slova…
Zásluhou Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP ČR) nabízí české knihovny soustavnou podporu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti.
Díky projektu S knížkou do života / Bookstart se někteří rodiče, ale i široká veřejnost dozvídají pro ně novou informaci, že knihovny jsou připraveny na návštěvy miminek a mají pro ně širokou nabídku knih, zázemí a prostor pro setkávání. Návštěvu knihovny podporují také besedy v mateřských školách, kluby pro děti a další aktivity určené dětem. V první třídě knihovny v podpoře gramotnosti pokračují projektem Knížka pro prvňáčka. Návyk na využívání knihovny nejen pro půjčování knih, ale i trávení volného času, utvrzují dalšími atraktivními akcemi (Noc s Andersenem, Lovci perel...). Celá rodina se díky těmto projektům a aktivitám učí vnímat knihovnu, knihovníky a knihy jako součást svého života, a to jak na vesnici, tak i ve městě.
Široká síť knihoven se propisuje i do pestrého popisu podmínek knihovníků v dětských odděleních.
Knihovníci se orientují nejen v literatuře, ale umí se přizpůsobit aktuální situaci a potřebám veřejnosti. Aby oslovili mladší generace, přivedli knihovny na sociální sítě a nezalekli se ani robotů. Učí se využívat umělou inteligenci a představovat nové technologie atraktivní hravou formou. Pronikají do tajů japonského komiksu (manga) a po nocích trénují pravidla společenských her a přepočítávají jejich herní dílky. Návštěvníkům knihovny poskytují vstřícný a klidný prostor. Recyklaci a upcyklaci přivádí téměř k dokonalosti, jelikož často kreativně přetvářejí různé materiály na pomůcky při besedách, kulisy a výrobky, které si pak děti odnášejí domů. Pro své čtenáře vytvářejí lekotéky, tematické kufříky, seznamy doporučené četby… Stávají se lektory, trenéry paměti, moderátory, herci, muzikanty, výtvarníky…
Pokud knihovník nemá podporu kolegů či specializovaných oddělení, čelí riziku vyhoření a ztráty nadšení pro svou práci. A co si budeme povídat, pro práci knihovníka je třeba mít vnitřní motivaci, jelikož plat motivátorem nejspíš nebude. I proto jsou tak důležitá různá školení a setkání knihovníků, kde mohou knihovníci načerpat inspiraci, sdílet příklady dobré praxe a učit se i z negativních zkušeností jiných knihoven. Účast na nich je pro knihovny poučná, ale může být zároveň i obtížná. Knihovny se mohou potýkat se špatnou dostupností do místa konání školení nebo nemají záskok za knihovníka a často nejsou ani finance na cestovní náklady, proto je skvělé, že se rozšiřuje i možnost online školení.
Knihovník z malé obecní knihovny není pouze knihovníkem v dětském oddělení, ale naopak renesančním pracovníkem kulturní, vzdělávací a informační instituce s potenciálem komunitního centra obce.
Mnohdy na částečný úvazek musí obsáhnout půjčování dospělým i dětským čtenářům (a ne vždy má k dispozici automatizovaný knihovnický výpůjční systém). V případě školky či školy v okolí zajišťuje lekce a besedy. Obstarává také akce pro širokou veřejnost a věnuje se i seniorům. K tomu se stará samozřejmě i o svůj malý knižní fond a prostor knihovny. Je možné, že knihovnu navštěvuje jenom pár čtenářů, v lepším případě desítky, ale i tak se snaží dopřát každé čtenářské kategorii něco zajímavého. Pro děti připravuje scénická či veřejná čtení, divadelní představení, tvořivé dílny a zapojuje se do populárních akcí, např. Noc s Andersenem. Na besedy a akce se často připravují doma po pracovní době a mnohdy jsou zapojeni i členové rodiny. Z vlastního popudu či na přání zřizovatele čelí knihovníci i novým výzvám, které si žádají i finanční investici, takže se po večerech procvičí i ve vyplňování dotačních formulářů.
V případě, že knihovník pracuje přímo v dětském oddělení nebo v oddělení pro děti a mládež, může se více zaměřit na svou primární čtenářskou kategorii.
Profilace na dětské čtenáře však neznamená méně práce. V knihovně s vyčleněným oddělením pro děti a mládež se zvyšují i očekávání od služeb tohoto oddělení. Je kladen větší důraz na začlenění aktuálních vzdělávacích témat (mediální gramotnost, robotika, digitální technologie), ale i témat, která rezonují u dětí a mládeže, např. LGBT+ literatura. Nejen pedagogové, ale i rodiče si do knihovny přicházejí pro inspiraci, jak s dětmi probrat citlivá témata (smrt, v současné době reflexe válečných konfliktů, uprchlická krize…). Rodiče v knihovnách hledají podpůrné knihy o výchově a vývoji dítěte nebo knihy zaměřující se na procvičování logopedie, přípravu na školku nebo první třídu. Z knihovníka se sice nestane po několika školeních psycholog nebo logoped, ale stává se partnerem rodičů i profesionálů díky tomu, že dokáže v obsáhlé knižní produkci doporučit vhodné doplňující materiály a knihy s praktickým užitím metod a technik kritického myšlení.