Knihovníci a AI

Zpracování ankety, 95 anonymních respondentů.

Autor: Iveta Cehelská
Datum publikace: 05.12.2024 | Ročník 10

Jak to chodí v knihovnách: Knihovníci a AI

95 anonymních respondentů

Odkud přesně respondenti byli?
23 pracuje ve velké městské knihovně
13 pracuje na pobočce velké městské knihovny
37 pracuje v knihovně menšího města
22 pracuje v malé obecní knihovně

1. Když se řekne umělá inteligence (AI), moje pocity jsou (negativní 1 hvězda – pozitivní 5 hvězd)

Průměrné skóre: 3,43

Pocity spíše negativní ohodnocené známkou 1–2 uvedlo celkem 15 respondentů, neutrální 3 zvolilo 38 respondentů a převládající pozitivní pocity na škále 4–5 uvedlo 42 respondentů.

2. Osobně si myslím, že toto téma do knihovny:

Valná většina respondentů v počtu 83 si myslí, že téma AI do knihoven patří, nebo spíše patří, zatímco 11 knihovníků uvedlo, že si myslí, že toto téma do knihoven spíše nepatří1 respondent toto téma vnímá jako téma úplně mimo knihovnu.

3. V AI vidím velký potenciál, dalo by se díky ní v knihovně leccos zlepšit:

Celkem 75 respondentů vidí, nebo spíše vidí v AI potenciál ke zlepšení knihovny, zatímco 20 respondentů pohlíží na AI spíše skepticky a potenciál ke zlepšení knihovny v ní spíše nevidí.

4. Bojím se, že by AI mohla vzít knihovníkům práci:

Obavu ze ztráty práce kvůli AI má 17 respondentů, zatímco 78 knihovníků tuto obavu nemá.

5. Vnímám, že AI bude v budoucnosti součástí většiny oborů:

Naprosto kladně 93 respondentů vnímá, že AI bude, nebo spíše bude součástí většiny oborů, pouze 2 respondenti si to spíše nemyslí.

6. Využívá Vaše knihovna už nějakým způsobem nástroje AI?

Celkem 58 knihovníků uvedlo, že jejich knihovna už s AI nějakým způsobem pracuje, zatímco 37 dotázaných uvedlo, že nikoli.

6.1 Pokud ano, jakým konkrétním způsobem Vaše knihovna využívá nástroje AI:

  • Tvorba lekcí pro školy: 29 respondentů

  • Tvorba a korekce článků, textů, výročních zpráv, projektů: 24 respondentů

  • Tvorba obrázků (na lekce, prezentace, soutěže, plakáty, omalovánky, pracovní listy): 22 respondentů

  • Brainstorming, nové nápady, inspirace, nový pohled na nějaké téma: 15 respondentů

  • Propagační účely (letáky na akce, pozvánky, reklama): 12 respondentů

  • Názvy akcí, motta: 6 respondentů

  • Obsah sociálních sítí: 4 respondenti

  • Tabulky, administrativa: 2 respondenti

  • Překlady, výuka cizího jazyka: 2 respondenti

  • Dabing: 1 respondent

  • Akvizice: 1 respondent

6.2 Pokud NE, co je důvodem, proč AI Vaše knihovna nevyužívá?

Nejčastější odpovědi vyjadřovaly skepsi a obavy z rychlého nástupu AI a jejího používání. Dále se objevovala hlavně neznalost jejího používání, nedostatek personálu a jeho nedostatečné proškolení.  Někteří uvedli, že by bylo momentálně daleko náročnější se s AI seznamovat než dělat věci postaru. Další pak nevidí žádný důvod, proč ji vůbec používat – není důvod, nepotřebujeme ji, nemáme potřebu, umíme se bez ní obejít, nenapadá mě, jak s ní pracovat a proč.

7. Použili jste už někdy nástroje AI při své práci, např. při tvorbě vzdělávacího programu, při generování obrázku atp.? 

Samotní knihovníci pak v 68 případech již AI někdy použili, 27 z dotazovaných pak ještě AI nikdy nevyužilo.

7.1 Pokud ANO, jaké konkrétní nástroje AI jste použili?

  • Chat GPT, GPT 4, GPT Box: 43 respondentů

  • Gemini: 11 respondentů

  • Copilot: 8 respondentů

  • Canva: 6 respondentů

  • Sciobot: 5 respondentů

  • Další uvedené spíše jednotlivci: bingo.com, Bing AI, Deep AI, Claude, Deeply Editee, Eleven Labs, Crayion.com, Worldwall

A jak hodnotíte svoji zkušenost?

Víceméně převážná většina vyjádřila spokojenost s použitím nástrojů AI, ale také poukázala na nutnost dobře formulovat (promptovat) a upřesňovat svůj dotaz či zadání, než je výsledek použitelný, někdy se to povede lépe, někdy hůř. Často zmíněno, že k dobrému výsledku je těžší se dopracovat, a i poté s ním dále pracovat, i přesto mnoho respondentů uvedlo zejména usnadnění práce a úsporu času.

7.2 Pokud NE, jaký je důvod?

Nejčastěji v odpovědích zaznívalo: Neumím to. Nevím. Nemá moji důvěru. Používám raději knihy. Vystačím si se svými nápady. Nebylo to potřeba.

8. Cítíte se dostatečně vzdělaní v této oblasti?

Spíše ne, nebo se vyloženě necítí dostatečně vzdělaní uvedlo v odpovědi celkem 62 respondentů, zatímco pouze 4 se cítí dostatečně vzdělaní, 29 knihovníků pak označilo odpověď spíše ano.

9. Je podle Vás nabídka vzdělávání v této oblasti v knihovních kruzích dostatečná (různá školení, semináře, workshopy, ...)? 

Zde byly odpovědi téměř napůl – 47 respondentů vnímá nabídku vzdělávání za dostatečnou, nebo spíše dostatečnou

10. Znáte projekt knihovna.ai?

Tomuto projektu věnujeme speciální část k jeho představení. Avšak celkem 75 knihoven jej vůbec nezná, 18 knihoven ho zná, ale neúčastní se ho a pouze 2 knihovny označily možnost, že projekt znají a účastní se ho.

11. Kdybyste se měli zasnít a vidět knihovnu, která skvěle využívá potenciál AI, jaká by ta knihovna byla? Jaké by měla služby?

Výběr odpovědí:

  • Něco jako chat GPT: čtenář zadá dotaz (ideálně ústně, ne psaný) a počítač mu dle jeho zadání vybere knihu přesně podle jeho představy (plus v případě, že by v knihovně nebyl knihovník, by robůtek knihu čtenáři i donesl).

  • Byla by to knihovna pro své uživatele. Knihovníci se věnují převážně fyzickému kontaktu s uživateli, jelikož papírování a byrokracii vyřizuje AI. Pomáhá lidem pochopit AI a učí je s ní pracovat.

  • Taková knihovna by byla plně automatizovaná, od self-checků po asistenci při hledání knih na poličce. Administrativní úkony jako akvizice a katalogizace by téměř neexistovala, byla by nepotřebná. Uvolněný personál by se mohl naplno věnovat uživatelům, budování komunity, budování dalších služeb nad fondem (i s pomocí AI a dalších technologií), vzdělávacím aktivitám (spojeným i nespojeným s fondem), kulturní aktivitou knihovny, podněcováním diskuzí a podporou demokracie a vskutku jakýmkoli agendám, které by byly pro knihovnu klíčovými. Taková knihovna by byla širokou veřejností viděna nejen jako skladiště knih s povinnou četbou, ale jako živá, potřebná až esenciální instituce důležitá pro jejich pracovní, studentský, kulturní i osobní život. Ráda bych, aby taková knihovna nebyla tichým místem se stereotypním personálem co "šušá" na kohokoliv, kdo v jejím prostoru promluví, ale živým hlučným centrem obce/města/komunity. :)

  • Byla by to knihovna, která využívá potenciálu AI natolik, aby se knihovnice a knihovníci nemuseli zaobírat administrativou a nudnými činnostmi, ale věnovali se především lidem při různých aktivitách. Zároveň by využívané nástroje AI sloužily k tomu, aby podporovaly vzdělanost, mírnily napětí ve společnosti a umožňovaly prohlubovat mezilidské vztahy.

  • Na toto nedokážu odpovědět, mění se to každým dnem. Třeba už by se ta instituce ani nejmenovala knihovna a z toho je mi smutno. V rámci optimalizace by nás AI jistě sloučila dohromady s mateřskými centry, DDM, centry volného času pro děti i dospělé apod.

  • Čtenáři si sami vyhledávají pomocí AI hlasového asistenta, který může i zobrazit konkrétní místo, kde se kniha nachází. Knihu si sami vypůjčí a popovídají si s avatarem, který bude jedinečný pro každého čtenáře (na základě registrace), bude o nich vědět soukromé informace, které mu sdělí a bude se o ně zajímat. Pokud by to byla aplikace v telefonu, může si se čtenářem povídat i o jeho čtenářských zájmech a doporučit knihy podobné. To je začátek mé fantazie, věřím, že by se toho dokázalo mnohem více.

  • Služby takové, jaké má dosud, umělá inteligence mi pomáhá nalákat více čtenářů, třeba i těch, kteří do knihovny delší dobu nezavítali.

  • Pokud by skvěle využívala AI, tak by s velkou pravděpodobností její zaměstnanci přestali kreativně myslet, již nyní mnoho lidí odmítá jakkoli myslet (myšlení bolí, že?).

  • Ubyla by taková ta každodenní stereotypní práce, kdy se odpovídá čtenářům na stále stejné dotazy, prodlužovaní výpůjční doby ap.

  • Využívání AI by mělo být jen a pouze ve spojitosti s knihami. Ne všeobecně s knihovnou.

  • Zatím asi člověka nenapadá hned využití po tak krátké době, ale určitě by bylo fajn, kdyby se žádná knihovnice nebo knihovník nebála AI používat a aby se knihovna nebála investovat do nových technologií. Na začátek umožnit používat třeba placené verze. Určitě se dá výborně využít k informovanosti čtenářů, tvořit různé návody, upoutávky, rádce. Pro začátek.

  • Viděla bych ji jako v budoucnosti bez lidí, protože když by lidi používali jenom IA, proč by chodili do knihovny.

  • Používala by AI pouze stylem "dobrý sluha, ale špatný pán", tj. jen jako pomocníka v nezbytných případech. Lidé a lidská tvorba by pořád měla být přednější. Např. nechám-li si napsat proslov AI – je to můj názor a moje přesvědčení, nad kterým jsem hloubala, anebo výplod AI prost emocí, lidských zkušeností, individuálního názoru atd.?

  • Tvorba rešerší pomocí AI, informace o titulech a jejich dostupnosti v rámci všech knihoven v ČR, nepotřebnost vyplňování výkazu Kult – vše sledováno průběžně, hlasová interakce čtenář-AI (dotaz na dílo, obsah, recenze, dostupnost; dotaz na autora, biografie, bibliografie apod.; dotaz na období, význační autoři, stěžejní díla apod.), navigace ke konkrétnímu hledanému dílu v rámci knihovny (k jeho skutečné pozici). 

12. Možnost se libovolně vyjádřit k tématu:

Výběr odpovědí:

  • Určitě se na knihovna.ai podívám. Uvítala bych komunitu, kde je možné sdílet praktické rady, zkušenosti a doporučení s prací AI v knihovnách. Klidně FB skupinku.

  • AI je nejen pro knihovníky velká výzva. Teď to jen nepodělat.

  • Zajímalo by mě, z jakého důvodu je tak protlačované kamkoli? Komu je to ku prospěchu, protože k prospěchu lidí to určitě není, když samotná AI je manipulována a následně manipuluje lidmi!!!

  • Hlavně se nebát, že nás AI nahradí, ale brát ho jako pomocníka, který mi může ušetřit čas a přinést inspiraci.

  • Myslím si, že AI je dobrý sluha, ale špatný pán.

  • Používáním AI ztrácíme lidskost, a to by knihovny zas až tak podporovat neměly.

  • Všechny knihovny by se minimálně měly naučit nějakou formu AI ovládat a najít pro ni využití ve svojí knihovně. Doba jde dopředu, a to, že AI jedna knihovna odmítne, ji nezastaví – naopak to posune danou knihovnu o stupeň níž. Už jen pokud si vezmete mladou generaci – ta na AI prakticky vyroste a bude raději navštěvovat takové instituce, které ji dokáží využívat. Nebojím se, že by to mělo znamenat konec knihoven, jak je známe.

  • Chtěla jsem se dozvědět něco o umělé inteligenci, jak funguje atd. Absolvovala jsem již seminář o AI, který mi pomohl částečně se v tom orientovat. Teď jen najít čas AI uplatnit. Nebráním se tomu. Spíše budu asi využívat, když mi dojdou nápady na aktivity k určitému tématu, nechám se inspirovat AI.