Být děckařem…

Zpracování odpovědí 63 respondentů pracujících v knihovnách s dětmi a mládeží.

Autor: Iveta Cehelská
Datum publikace: 06.11.2024 | Ročník 10

Jak to chodí v knihovnách: Být děckařem…

Anketu vyplnilo celkem 63 respondentů pracujících s dětmi a mládeží.

Odkud přesně?
38 z velké městské knihovny
13 z pobočky městské knihovny
8 z malé obecní knihovny
4 z knihovny městyse

Kdo přesně?
53 knihovníků a knihovnic z oddělení pro děti a mládež (občas napůl označeni jako lektoři, referenti, odborní knihovníci, knihovníci v přímých službách, katalogizátoři)
9 vedoucích pracovníků
1 ředitelka knihovny

Průměrná praxe všech zúčastněných respondentů: 12,5 roku

Cítíte se ve své práci spokojeně?
Průměrné skóre: 3,78

Jak velkou cítíte podporu a pochopení svých kolegů k tomu, co v práci děláte?
Průměrné skóre: 3,62

Máte k výkonu své práce materiálně vše potřebné? (myšleno dostatek materiálního zajištění potřeb na programy pro školy či veřejnost)
Průměrné skóre: 3,49

Cítíte pochopení vašeho (neprofesního) okolí k tomu, jakou práci děláte?
Průměrné skóre: 3,32

Cítíte volnost v tom, např. jaké téma zvolíte na program pro školy? Nebo jaký volnočasový program vytvoříte?
Průměrné skóre: 4,14

Vnímáte, že pozice knihovníka pro děti a mládež je náročnější než jiné pozice v knihovně?
Celkem 52 respondentů vnímá svoji práci jako náročnější než jakoukoli jinou pozici v knihovně.

Podrobnější odpovědi, proč je tato pozice náročnější, zdůrazňovaly nejčastěji zejména nepřiměřené nároky, které na tuto pozici jsou – náročná příprava programů (jak pro školy, tak pro veřejnost), sledování aktuálních trendů a udržování si všeobecného přehledu včetně toho literárního. Velice náročné je také samotné předávání znalostí dětem a v tomto směru také zodpovědnost, jak je tím můžeme ovlivnit. Jako problematická se někdy ukazuje i komunikace nejen s dětmi, ale také s pedagogy či s rodiči. V mnoha odpovědích zaznělo, že dětský knihovník je trochu Ferda Mravenec – práce všeho druhu – lektor, knihovník, terapeut, psycholog, pedagog. V několika odpovědích se také objevil velký tlak ze strany vedení knihovny, které vyžaduje, aby právě knihovníci pro děti a mládež formovali budoucí čtenáře a pracovali s tímto potenciálem, což však kromě knihovnické práce přináší již zmíněnou nutnost velké dávky kreativity, vymýšlení besed, jejich následné realizování a poté ještě vytváření programů nad časový rámec otevírací doby knihovny pro veřejnost. V mnoha odpovědích bylo také formulováno, že je to jednoduše práce hlučnější a v tomto ohledu méně klidná a náročnější oproti jiným zastávaným místům v knihovně, a častou odpovědí také byla nutná práce doma, kterou nikdo nevidí.

Cítíte se za svoji práci dostatečně finančně ohodnoceni?
Průměrné skóre: 2,30

Prozradíte nám, v jaké platové třídě je ve Vaší knihovně zařazen knihovník pro děti a mládež?

V této odpovědi, ač bychom mohli předpokládat, že existují platové tabulky, každá knihovna přistupuje k platovému zařazení jinak a neukázala se tak úměrnost například výše platu dle velikosti knihovny. Otázku zodpovědělo 56 respondentů, pouze 50 odpovědí však reagovalo přímo na tabulkové zařazení, které jsme požadovali. Pro přehlednost jsem vytvořila několik tabulek, aby bylo patrné, že výše platu není závislá na žádném ukazateli, ale pouze na rozpočtu dané knihovny.

Jako nejzajímavější se ukázalo sdělení dvou městských knihoven s téměř totožným počtem čtenářů a jejich platové zařazení – u jedné knihovny se jednalo o 7. třídu, u druhé knihovny se jednalo o 10. třídu – ani jedna z pozic nebyla označena jako vedoucí, ale opravdu jako knihovník pro děti a mládež.

Jaká tři přídavná jména byste uvedli při popisu toho, jaká je Vaše práce?

Práce knihovníků pro děti a mládež je dle respondentů ankety nejčastěji: kreativní, tvůrčí, tvořivá, pestrá, náročná, smysluplná, naplňující, zábavná, veselá, různorodá, rozmanitá, vyčerpávající a nedoceněná.

Co je pro Vás na Vaší práci nejtěžší?

Naprosto nejčastější odpovědí respondentů byla časová náročnost, a to jak připravovaných programů, tak i úkolů, které jsou nad rámec pracovní doby. Jako problematické se také děckařům jeví skloubení programů pro školy a veřejnost a chodu knihovny. Dalším náročným bodem je pak vymýšlení nových osnov, témat a programů tak, aby to ještě dnešní děti a mládež zaujalo, což není nijak lehké. Několik knihovníků také poukázalo na nedostatečné pochopení potřebnosti této profese, mnohdy nejen společností, ale i vlastních kolegů či vedení. Posledním nejčastěji uváděným bodem pak bylo nedostatek financí – a to jak na programy a pomůcky, tak i finance jako adekvátní ohodnocení za odvedenou práci, protože i když můžeme mít dobrý a smysluplný pocit z práce, výdaje to nezaplatí.

Co je pro Vás na Vaší práci naopak nejlehčí?

Jako nejlehčí se knihovníkům pro děti a mládež jeví práce se čtenáři jako taková, takže obsluha čtenářů a klasická výpůjční činnost, stejně tak komunikace a práce s dětmi a mládeží. Další příčku pak obsadilo doporučení vhodné literatury a práce s knižním fondem jako celkem. Pro mnoho děckařů je pak nejlehčí vymýšlení a realizace samotných lekcí a možnost realizovat svoji kreativitu a nápady a něco nového vytvořit.

Co je Vám ve Vaší práci největší motivací?

Největší motivací je knihovníkům z dětských oddělení hlavně radost, spokojenost a nadšení dětí jako návštěvníků i jako pravidelných uživatelů knihovny. Dojemné jsou i jejich návraty a vědomí, že naše snažení mělo smysl a nějak na ně v dětském věku zapůsobilo. Velkou motivací je pak i uznání a nadšení pedagogů, na druhém místě kolegů a zaměstnavatele.

Knihovny napříč republikou se potýkají s vysokou fluktuací zaměstnanců. Co je konkrétně pro Vás klíčem ke spokojenosti v této pozici profesně setrvat (např. déle než dva roky)?

Jako klíč ke spokojenosti knihovníci v naprosté většině doporučení uvedli zejména dostatečné finanční ohodnocení za svoji práci, s tím jde podle nich ruku v ruce jejich spokojenost. Na druhém místě se umístil dobrý a soudržný kolektiv s pochopením a uznáním práce děckařů, který mnohdy vyrovná i nízký plat. Se stejným počtem bodů také jako klíč ke spokojenosti byl uveden velký prostor pro tvůrčí práci, ve které se může projevit dle potřeby kreativita knihovníků pro děti. Třetí místo pak patřilo vzdělávání a možnosti dalšího profesního vzdělávání, které je knihovnou dostatečně podporováno. Benefitem, který by mohl zaměstnance v práci udržet, je také flexibilnější pracovní doba, včetně možnosti homeoffice, která by pokryla případnou část přípravy doma, stejně jako to mají nastaveno pedagogové.

Volný prostor k vyjádření se k tématu, zde výběrově jen některé odpovědi:

  • Musím říci, že je to postupně čím dál těžší. Občas cítím začínající syndrom vyhoření.

  • Práce s dětmi je a byla vždy úžasná.

  • Děkuji za tento dotazník, občas není na škodu si něco o své práci uvědomit.

  • Miluju práci na pomezí mezi knihovníkem a učitelem, umožňuje větší svobodu a kreativitu než prostředí školy, baví mě vzdělávat a vzdělávat se.

  • Je tolik akcí, které by se daly realizovat, ale mnoho lidí nevidí, co tomu předchází - vymýšlení, příprava, realizace - neskutečně mnoho hodin, které jsou většinou mimo pracovní dobu.

  • Dětský knihovník je opravdu náročná pozice, nevidí to ani vedení ani kolegové, chápou to jen jiné „děckařky“. Časem je třeba přejít na jinou pozici, aby člověk nevyhořel nebo se nezbláznil.

  • Knihovník pro děti je nejčastější podceňovanou profesí.

  • Profese knihovnice v dětském oddělení přináší spoustu krásných okamžiků a možnost být v kontaktu s novými knihami pro děti, z nichž některé jsou opravdu krásné. Mnoho lidí si myslí, že naše profese je oproštěna od stresu, což samozřejmě neplatí. Lidé si naši práci často idealizují, o věčném stěhování beden a přesouvání fondu většinou nemají ani ponětí.

  • Sleduji, že v knihovně může opravdu pracovat pouze ten, kdo miluje knihy a má chuť tuto lásku předávat dál dětem i dospělým čtenářům.

  • V dnešní době, kdy knihovny mění svojí roli a z dětského knihovníka se stává multifunkční osoba, která pracuje od rodičů a batolat až po puberťáky a mladé dospělé. Osoba, která musí držet krok s pedagogy a nabízet školám atraktivní a smysluplné programy. Také by měla ovládat moderní technologie (AI, grafické programy apod.) a k tomu ještě samozřejmě se vyznat v tradičních knihovnických záležitostech... Je 8. platová třída výsměch.

  • Velmi malý plat, jednání s duševně nemocnými a vulgárními lidmi, sexuální návrhy, jsme hromosvody špatných nálad.

  • Knihovnictví je krásné povolání, ale za lásku k oboru dětem rohlíky nenakoupím. Finanční ohodnocení je na tristní úrovni - za tak náročnou práci je to ostuda. Zejména, když jsou takto ohodnoceni lidé s vysokou školou.

  • Fluktuace v knihovnách je převážně zapříčiněna špatným finančním ohodnocením, zůstává pouze pár srdcařů a pak je to přestupní stanice pro pracovníky bez knihovnického vzdělání, kteří ke knihovnictví většinou nemají žádný vztah a je to pro ně jen další zastávka nebo měli představu jako většina laiků, že knihovnice si v práci sedí a čte knihy.

  • Díky za anketu. Stále je naše profese na okraji zájmu společnosti. Málokdo věnuje práci tolik volného času na úkor své rodině.

  • Práce v knihovně pro děti mě velmi baví, ale vnímám ji jako velmi podhodnocenou a nedoceněnou.

  • Jako velký problém vnímám staromodní kolegy a platové ohodnocení. Bohužel i s Mgr. titulem jsem zařazena na středoškolkou pozici, abych mohla trochu lepe vyjít, chodím na brigády, pokud bych měla rodinu a děti, musela bych zvažovat jiné zaměstnání.

  • Myslím si, že pro knihovnu je důležitá podpora a spolupráce ze strany vedení (obec, město…), jinak to nebude fungovat, tak jak by mělo. Já naštěstí tohle všechno mám, jsem vděčná za výbornou spolupráci s vedením obce, a to se pak v knihovně pracuje s nadšením.

  • Miluji svou práci i po 40 letech v knihovnictví.